Dla Użytkownika

Jesteś tutaj

Brandubh w skali mikro - Heroica

Dwa zestawy klocków LEGO Heroica - Fortaan i Waldurk, pozwoliły mi zdobyć odpowiednią ilość elementów, do złożenia planszy oraz skompletowania pionków do gry Brandubh w skali mikro. Poniżej postaram się je ponownie przybliżyć (były już prezentowane przy okazji wersji gry opracowane w skali "minifig", w wersji cyfrowej (za pomocą Lego Digital Designera).

Brandubh jest starą walijską grą planszową, przypominającą wczesnośredniowieczne gry z rodziny tablut i hneftafl, popularne w północnej części średniowiecznej Europy (i czasem zwane szachami Wikingów). Charakterystyczną cechą tych gier jest asymetria sił i rozmieszczenia pionków oraz spoobu zwycięstwa graczy w startowych pozycjach. Jeden gracz "otacza" drugiego swoimi wojskami (w przeważającej ilości), odcinając mu drogę ucieczki, natomiast drugi  "broni króla" wierną drużyną znajdujcą się w centrum planszy. W wypadku pierwszego gracza celem jest oczywiście strącenie króla z tronu poprzez wybicie jego drużyny i zbicie bądź zablokowanie samego władcy, tak aby nie mógł uciec za morze do swego brata i wrócić z nową drużyną, podczas gdy drugi gracz ma właśnie za zadanie "wyrąbanie sobie" drogi do uczieczki, lub wybicie wszystkich wojowników gracza pierwszego.

Na uwagę zasługuje również zasada, mówiąca że pełna partia składa się z dwóch rozgrywek, podczas których gracze zamieniają się stronami, tak więc gra wymaga umiejętności grania zarówno w ofensywie jak i w defensywie.

Wersja prezentowana poniżej, ze względu na charakter użytych figurek utrzymana jest w konwencji "drużyny bohaterów", otoczonych przez gobliny.

Poniżej prezentowana jest plansza w wersji startowej:

Środkowe pole/wzniesienie skalne, na którym stoi początkowo "król" (a w naszym wypadku mag, otoczony wiernymi członkami drużyny), jest polem specjalnym - z wyjątkiem króla/maga żaden pionek nie może na nim stanąć, ani go przeskoczyć podczas ruchu.

Również pola narożne (ciemnozielone), są polami specjalnymi - reprezentują drogi ucieczki. Dowolny z bohaterów drużyny, który na nie się dostanie i utrzyma się przez trzy tury, szczęścliwie umyka goblinom i może sprowadzić pomoc (co oznacza zwycięstwo drużyny).

Gracze poruszają na zmianę (zaczynają bohaterowie), po jednym dowolnie wybranym, własnym pionku. W danym ruchu pionki mogą poruszyć się (lub wykonać bicie), o jedno pole w dowolnym kierunku - zgodnie z bokami kwadratu lub na skos.

Przy czym gobliny znają lepiej "teren", dlatego ilekroć znajdują się na jasnym polu, mogą przebiec dwa pola "na skos", o ile nic nie będzie stało im na drodze. Podczas tego ruchu nie mogą również zaatakować żadnego z członków drużyny.

Ponieważ król/mag, ma umiejętności specjalne (zapewne był już w tej okolicy), umie on dokonać tej samej sztuki co gobliny i na jasnych polach może poruszać się szybciej.

Zbić pionek przeciwnika można, jeśli w danym ruchu możemy stanąć na polu zajmowanym przez niego. Wyjątkiem jest król/mag - posiadający magiczną ochronę przed bronią goblinów, może być tylko "złapany" przez gobliny ale aby to zrobić muszą one wybić wszystkich pozostałych członków drużyny.

Jak widać z pomocą klocków LEGO, można zbudować całkiem zgrabną grę planszową.

Dodatkowe zdjęcia: 
LEGO, Brandubh - wersja mikro, startowe rozstawienie

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
Poniższy tekst to ma na celu jedynie ochronę naszej strony przed botami. Przepraszamy za utrudnienia.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

LEGO®is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site

Drupal theme by pixeljets.com D7 ver.1.1 Subtheme by Hieroglif