Dla Użytkownika

Jesteś tutaj

Gra Planszowa Brandubh albo Łups - wersja LDD

Czasami zdarza się tak, że chcielibyśmy coś zbudować ale brakuje nam klocków. Pomysł kotłuje się w głowie i nie daje spokoju, na niczym nie można się skupić etc...

Sposoby rozwiązania tego problemu są dwa:

  • skompletować klocki LEGO - kupując w zestawach, albo na sztuki
  • sięgnąć po narzędzia wirtualne, umozliwiające przynajmniej zaprojektowanie pomysłu i jego wizualizację.

Ten ostatni sposób, jest o tyle prosty, że firma LEGO udostępniła za darmo program "LEGO Digital Designer", umożliwiający właśnie projektowanie przestrzenne z klocków LEGO. Ponieważ obok klocków, moją pasją są też gry planszowe - zwłaszcza te stare, jakiekolwiek wzmianki o nich budzą moją żyłkę poszukiwacza... tak też było i z grą Łups, wspomnianą przez T. Pratcheta, w jednej z Jego książek (zresztą o tym samym tytule).

Gra ta, bardzo przypominała mi z opisu pewną dużą rodzinę gier planszowych obecnych w Europie jeszcze za czasów wczesnego średniowiecza, do której należał tablut, hnefatafl... i jak się okazało, po krótkich poszukiwaniach, również stara walijska gra - Brandubh, o zasadach bardzo dobrze odpowiadających tym, ogólnie opisanym w książce T. Pratchetta - "Łups".

Zebranie odpowiedniej ilości figurek nie jest proste, tak więc postanowiłem zaprojektować planszę i przedstawić jej zasady, w formule "gry LEGO" - właśnie w postaci elektronicznej, za pomocą LEGO Digital Designera.

Po tym przydługim wstępie, zapraszam do prezentacji legendy gry (dla tych, którzy nie znają T. Pratcheta), oraz zasad... Brandubh - oczywiście zmodyfikowanych na potrzeby klimatu gry.

Dawno, dawno temu, w pewnej dolinie (u T. Pratcheta dolina Koom), grupa trolli spokojnie słuchająca przemowy ich diamentowego wodza (On Błysk), spotkała grupę krasnoludów. Ponieważ trolle mają to nieszczęście, że ich zęby są jednocześnie szlachetnymi kamieniami, których tak pożądają krasnoludy... wywiązała się walka, tym bardziej zacięta, że z jednej strony chodziło o życie (trolli), a z drugiej o odwieczną rządzę (no i wyobraźcie sobie że musicie złapać ruszający się diament wielkości małego pagórka, w dodatku wywijający maczugą). Oczywiście kroniki krasnoludów, podają, że to one zostały zaskoczone (sic!!!) przez trolle, a opowieści trolli, że to krasnoludy zastawiły na nie zasadzkę.

Ilość graczy: 2
Początkowy rozkład sił:

  • 1 król trolli
  • 4 trolle
  • 8 krasnoludów

Ponieważ to krasnoludy, otoczyły (zdecydowanie podstępnie) trolle, początkowy rozkład na planszy wygląda tak:

Środkowe pole/wzniesienie skalne, na którym stoi początkowo król trolli, jest polem specjalnym - z wyjątkiem króla trolli żaden pionek nie może na nim stanąć, ani go przeskoczyć podczas ruchu.

Również pola narożne (ciemnozielone z żółtym kółkiem), są polami specjalnymi - reprezentują wyjścia z doliny. Troll, który na nich stanie i utrzyma się przez trzy tury, wydostaje się z doliny... (wersja krasnoludzka - gubi się w lesie).

Gracze poruszają się na zmianę (zaczynają krasnoludy), po jednym dowolnie wybranym, własnym pionku. W danym ruchu pionki mogą poruszyć się (lub wykonać bicie), o jedno pole w dowolnym kierunku - zgodnie z bokami kwadratu lub na skos.

Przy czym mimo krótszych nóg, krasnoludy umieją być szybsze a przynajmniej bardziej zwrotne od trolli, dlatego ilekroć znajdują się na jasnym polu, mogą przebiec dwa pola "na skos", o ile nic nie będzie stało im na drodze. Podczas tego ruchu nie mogą również zaatakować żadnego trolla.

Ponieważ król trolli, jest czystym diamentem (On Błysk!!!) i wyróżnia się wśród trolli nie tylko szybkością procesów myślowych, umie on dokonać tej samej sztuki co krasnoludy (również stojąc na jasnym polu - białym lub jasnozielonym z ciemnym środkiem).

Przykłady możliwych ruchów krasnoludów na jasnym polu i króla trolli (na obu polach) poniżej:

Pozostaje jeszcze element "agresji", czyli bicie przeciwnika. Zbić pionek przeciwnika można, jeśli w danym ruchu możemy stanąć na polu zajmowanym przez niego. Wyjątkiem jest król trolli - ponieważ topory krasnoludzkie się go nie imają, jest w pewien sposób "nieśmiertelny" - i dlatego krasnoludy chcą go złapać... ale aby to zrobić muszą wybić wszystkie trolle.

Możliwe pola "bicia", tak trolla jak i krasnoluda, pokazane są na poniższym obrazku:


 

Zwycięstwo krasnoludów następuje, gdy uda im się wybić wszystkie trolle z wyjątkiem króla trolli (przyjmuje się, że złapanie go jest kwestią czasu)
Trolle zwyciężają, jeśli wszystkie krasnoludy zostaną zmiażdżone ich maczuagmi.

Wersja opcjonalna zwycięstwa trolli, to ucieczka jednego z nich (w tym również króla, o ile są na planszy inne trolle), do lasu - opuszczając dolinę, mogą bowiem zanieść wieści do innych trolli o zasadzce krasnoludów i spowodować odwet.

Pełna rozgrywka składa się z dwóch partii, gdy gracze grają stronami na przemian (każda ze stron ma inny styl rozgrywki).

* Opcjonalnie istnieje możliwość wprowadzenia kostki rozstrzygającej "pojedynek". - Nadaje to grze losowość, ale burzy trochę strategię i planowanie - bo kostka przy tak ograniczonej liczbie pionków ma kolosalne znaczenie.

** Inną opcją rozstrzygania walki jest przyjęcie, że aby pokonać trolla, krasnoludy muszą wziąć go w kleszcze (tzw. kanapka), a trolle są w stanie zdeptać samotnego krasnoluda (nie sąsiadującego z innym krasnoludem - wtedy następuje wymiana (jeden krasnolud martwy i jeden troll martwy) - zmienia to diametralnie taktykę i strategię obu stron.

Zapraszam do zabawy. (choć złożenie tego z klocków LEGO nie jest prostym zadaniem).

A ponieważ są wakacje... to poniżej również wersja "mini":

Dodatkowe zdjęcia: 
Plansza LEGO do Brandubh / Łups - prezentacja wojsk krasnoludów i troli
Plansza LEGO do Brandubh / Łups - rozstawienie początkowe
Plansza LEGO do Brandubh / Łups - ruch krasnoluda na jasnym polu
Plansza LEGO do Brandubh / Łups - ruch krasnoluda na ciemnym polu i trola na dowolnym polu
Plansza LEGO do Brandubh / Łups - ruch króla troli na jasnym i na ciemnym polu
Plansza LEGO do Brandubh / Łups - bicie - możliwe pola odpowiednio krasnoluda i trola

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
Poniższy tekst to ma na celu jedynie ochronę naszej strony przed botami. Przepraszamy za utrudnienia.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

LEGO®is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site

Drupal theme by pixeljets.com D7 ver.1.1 Subtheme by Hieroglif