Dla Użytkownika

Jesteś tutaj

Róża wiatrów

Jak ważna była w żegludze nawigacja  orientacja w położeniu, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Wynalazek róży wiatrów był jednym z istotniejszych i znanych już w starożytności. Umieszanie jej na mapach pozwalało na orientację nim został odkryty kompas magnetyczny. W grze "Bitwy Morskie", róża wiatrów nie tylko pomaga w oznaczeniu kierunków stron świata, lecz również (zapewne dzięki ofiarom składanym przez przesądnych żeglarzy) określa "w którą stronę wieje wiatr".

Powszechnie stosowane do dziś 8 kierunków pozwala na odpowiednie manewrowanie statkami a kapitan o odpowiednich umiejętnościach nawigacyjnych będzie umiał właściwie wykorzystać wiatry sprzyjające i ominąć te, które stwarzają problemy.

Dla potrzeb gry, przygotowałem dwie oparte na identycznej tarczy "róże wiatrów". Czerwony pin wbity w koło, wskazuje nieodmiennie kierunek północny i róża wiatrów bez wskazówki powina być ustawiona w jednym z rogów planszy jako stały element, który zapewnia właściwą orientację. Odpowiednio wędrując zgodnie z ruchem wskazówek zegara, mamy na róży wiatrów nastepujące kierunki:

  • północny
  • północno-wschodni
  • wschodni
  • południowo-wschodni
  • południowy
  • południowo-zachodni
  • zachodni
  • północno-zachodni

Róża wiatrów, posiadająca "wskazówkę", jest używana do określania kierunku, w którym wieje wiatr, poprzez jej obrót. Zmianę kierunku wiatru może wykonać KAŻDY gracz bezpośrednio przed rozpoczęciem swojej tury, deklarując takie działanie i rzucając sześcioma kostkami. Ilość sukcesów oznacza ilość kierunków o którą gracz MUSI przesunąć wskazówkę na róży wiatrów w lewo lub w prawo (to jego decyzja). Kierunek wskazówki określa w którą stronę wieje aktualnie wiatr. Róża wiatrów przedstawiona na powyższym rysunku wskazuje kierunke północny-wschód.

  • Jednostki poruszające się z wiatrem, mogą dodać 1 cal do szybkości swojego ruchu.
  • Jednostki poruszające się pod wiatr, muszą odjąć 1 cal od szybkości swojego ruchu.
  • Jednostki dryfujące (np. nie posiadające prędkości) muszą przesunąć się o 1 cal w kierunku, w którym wieje wiatr. Jeśli są zablokowane przez inne jednostki lub elementy gry (wyspy, potwory, skały etc), nie wykonują ruchu. Ruch dryfujący nie pozwala na wykonanie taranowania.
Dodatkowe zdjęcia: 

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
Poniższy tekst to ma na celu jedynie ochronę naszej strony przed botami. Przepraszamy za utrudnienia.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

LEGO®is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site

Drupal theme by pixeljets.com D7 ver.1.1 Subtheme by Hieroglif