Dla Użytkownika

Jesteś tutaj

Rozgrywka

Założeniem systemu Brikwars jest dostarczenie zabawy, podczas której słodkie, zazwyczaj pokojowo nastawione minifigi mogą walczyć ze sobą. Walki toczone mogą zarówno całymi armiami, jak też i przez małe grupki (np. poszukiwaczy przygód), mogą być wyrównane albo jedna ze stron może mieć przewagę. Oddziały mogą działać w sposób zorganizowany, lub chaotyczny... ba figurki mogą nawet zmieniać strony konfliktu.

Przygotowanie do gry

Gracze przygotowują się do gry, tworząc swoje armie, budynki, ukształtowanie terenu (wszystko oczywiście najlepiej z klocków LEGO). Jeśli założeniem rozgrywki ma być "uczciwa gra" można stworzyć schemat puntowy "zabudowy", na wykorzystanie do tworzenia fortyfikacji, maszyn bojowych etc.

Będą zapewne tacy gracze, którzy długie godziny spędzą tworząc własne armie, dobierając uwaznie sprzęt i uzbrojenie, będą też tacy, którzy wezmą kilka pierwszych lepszych figurek z pudła i z nimi rozpoczną zabawę - system BrikWars zapewnia możliwość zabawy dla wszystkich.

Ustalenie pozycji startowej naszych armii przebiega podobnie - może być określone z góry (np. przez scenariusz typu "obrona zamku"), wybrane rzutem kostki lub jakikolwiek inny sposób. Dobrym zwyczajem jest przyjęcie, że jeśli jeden gracz ustawia teren bitwy, drugi może wybrać jako pierwszy  swoje pozycje startowe.

Po zajęciu pozycji startowych zaczyna się własciwa rozgrywka i trwa dopóki jedna ze stron nie wygra.

Warunki zwycięstwa

Zazwyczaj warunkiem zwycięstwa jest pokonanie wszystkich jednostek wrogiej armii, ale BrikWars jest tylko systemem bitewnym, nie ma więc ograniczeń - może być sytuacja taka iż grupa odważnych śmiałków, przedzierając się przez dzikie ostępy i stając oko w oko z tygrysami i dzikimi plemionami musi zdobyć skarb (którego te plemiona dzielnie bronią), inną opcją może być zdobycie jak najwiekszej ilości skalpów lub głów pokonanych wrogów... odbicie smoka z rąk nienasyconej księżniczki etc...

Wszystko co zapewni doskonałą zabawę jest dopuszczalne - włącznie z globalnym kataklizmem pola bitwy.

Stosowanie zasad gry w praktyce

Jeżeli przyjrzymy się, jak się bawią dzieci, stwierdzimy że najcześciej urządzają swoim figurkom istnie piekło - nie ma rzeczy niemożliwych. Dzielny bohater jeśli ma zwyciężyć, może zwykłym bambusowym kijem pokonać największego smoka, lub armię szkieletów. Jego pojazd w mgnieniu oka bedize przebudowywany, uzyska nadzwyczajne moce (np. łódź patrolowa poleci) lub ulegnie zniszczeniu aby za chwilę, w cudowny sposób naprawiony, posłuzyć jako ostateczna broń zagłady wrogów.

BrikWars posiada wiele zasad - można oczywiście się uprzeć i stosować je wszystkie, biorąc rozgrywkę jako śmiertelnie poważną... i nudną, bowiem zasady te są stworzone tylko dlatego, że zabawniej jest mieć grubą książkę z zasadami, które można załamać i nagiąć niż absolutny brak zasad. Można też wziąść przykład z dzieci... i wykorzystać zasadę nadrzędną - przyznania racji poprzez los.

Jeśli jakaś zasada jest nieopisana, albo nie możemy jej znaleźć, nie jesteśmy pewni jak ją zinterpretować... to warto po prostu wykonać test kostką. Przykładowo: "Czy zombie po ugryzieniu psa, zameinia go w psa zombie?", "Czy łucznik ze swojego miejsca, jest w stanie trafić w cel za tymi krzakami?", "Czy ta budka z hot-dogami jst w zasięgu naszej bazooki?" - a nie, to możemy zmierzyć ;-) - tak czy inaczej, na powyższe pytania odpowiedzią może być rzut kostką (o ile rozmowa i gra "for fun" nie umożliwia danej akcji) - Każdy zgraczy precyzuje jasno swoje zdanie w konfliktowej sytuacji i rzucają kostką - oczywiście 6 się przerzuca, sumując. Kto osiągnie wyższy wynik... ma rację.

Pomiary odległości

W BrikWars, zazwyczaj odległości mierzy się w calach. Jeśli z jakiegoś powodu nie lubicie cali (np. wolicie system metryczny albo "studowy"), możecie użyć innej miary. Jeden cal to niecałe 3 centymetry i około 3 studów (kropek legowych) na płaskim klocku, lub wysokość trzech standardowych klocków. Tak długo, jak długo będziecie używali podczas bitew wspólnego systemu metrycznego, nie jest istotne który z nich będzie waszym wyborem.

Miarka calowa/centymetrowa jest dobrym rozwiązaniem, w praktyce o tyle wygodniejszym od "sztywnej linijki", że pozwala na pomiar odległości "za narożnikami budynków" etc.

Kostki

Czyli narzędzie losu, mające spore znaczenie w rozstrzyganiu konfliktów w światach BrikWars. Decydują o trafieniu przeciwnika, rozsądzają spory, pozwalają na wykonanie akcji specjalnych.

W pełnych zasadach BrikWars używane są kostki sześcienne (zazwyczaj łatwo dostępne), określane jako d6 oraz dziesięciościenne - d10 (tu niestety wymagana jest już wizyta w sklepie z grami, gdzie będzie można się w taką kostkę zaopatrzyć). Jeśli rzut wymaga użycia więcej niż jednej kostki lub modyfikacji, jest on określany zapisem ndx+y, gdzie n oznacza ilośc kostek, x ilość ścian na kostkach a y dodatkowy modyfikator, np. 2d6+2 - rzut dwiema kostkami sześciennymi i dodanie do niego 2, 1d10 (lub d10) - rzut jedną kostką dziesięciościenną. etc.

Kostki d6 są używane w większości akcji BrikWars, podczas gdy kostki d10 są zarezerwowane raczej dla akcji "na większą skalę".

Zasada jest taka, że najmniejszy możliwy do osiągnięcia wynik - to zero, nawet jeśli modyfikatory tworzą liczbę ujemną

Rzuty krytyczne

Los płata figle, w dodatku obu stronom, dlatego też istnieje pojęcie rzutu krytycznego. W efekcie otrzymujemy albo "totalną klapę" albo "niesamowity sukces

  • Rzut pechowy, występuje wtedy gdy na wszystkich kostkach używanych do rzutu wypadnie wynik 1. W takim wypadku akcja się nie powiodła, bez względu na to, jak prosta była (nawet jeśli po zsumowaniu oczek powinna się powieść).
  • Rzut szczęśliwy, występuje wtedy gdy na jakiejkolwiek kostce wypadnie najwyższy możliwy wynik (6 na d6, 10 na d10) - mamy wtedy prawo powtórzyć rzut tą kostką i wynik dodać do całościowego wyniku (np seria 3d6 z wynikiem 3,6,4, daje nam sumę 13 i dorzut na 6 - w efekcie mamy np. ponownie 6 (suma 19 i dorzut) i w kolejnym rzucie 3 - suma 22, któ¶a jest końcowym wynikiem rzutu).

Akcesoria do grania

Aby dobrze się bawić w BrikWars, przydatne będzie nieco dodatkowych akcesoriów:

  • Dobry humor - jest niezmiernie ważne aby zabawy nie traktować zbyt poważnie... w końcu nie gracie o złote kalesony, a minifigi przydadzą się w kolejnej bitwie, gdy cudownymi mocami zostaną wskrzeszone.
  • Kostki - głównie kilka kostek d6, kostki d10 są raczej przeznaczone do akcji "epickich", co nie znaczy, że się nie przydadzą.
  • Karty statystyk - mimo iż można mieć wszystkie statystyki figurek w głowie, warto poświęcić czas i zwłaszcza karty bohaterów dobze rozpisać, tak aby nie było niejasności i zbędnych konfliktów podczas rozgrywki. Można je ściągnąć i wydrukować np. ze strony BrikWars albo wykonać samemu.
  • "Krew i Ogień" - może to i gadget, ale dodaje klimatu, gdy można kładąc zwykłą czerwoną płytkę odwzorować "plamę krwi", albo użyć płomieni aby pokazać płonący wrak samochodu.
  • Dodatkowe części - np. do zmiany ubranka bohatera (jeee... Superman), albo do budowy dodatkowyego elementu w trakcie gry.
  • Aparat fotograficzny - BrikWars są zazwyczaj zabawą kreatywną. Ciekawe sytuacje, konstrukcje etc, warto uwiecznić na zdjęciach.
  • Pączki i Piwo (a dla nieletnich inne napoje) - Każda wojna wzmaga apetyt.

Są również rzeczy, których prawdopodobnie nie będziesz potrzebował:

  • Ołówek i długopis - z wyjątkiem sytuacji pisania miłosnych wyznań do pięknej przeciwniczki w zmaganiach
  • Śmieszne kostki - z różnymi dodatkowymi efektami. Można je mieć, ale nie są niezbędne.
  • Dodatkowe "pola miernicze" - np. do kreślenia wielkości rozbryzgu ognia, albo chmury gazu... - nei sa niezbędne, logika i zabawa powinny wystarczyć.
  • Żetony - po co Ci żetony, skoro masz klocki!!!
  • Ogniste pierścienie - wyglądają ładnie... no i oczywiście bardzo pro... i są zbędne.
Znaczniki: 

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
Poniższy tekst to ma na celu jedynie ochronę naszej strony przed botami. Przepraszamy za utrudnienia.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

LEGO®is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site

Drupal theme by pixeljets.com D7 ver.1.1 Subtheme by Hieroglif